11 March 2014

Kuasa

"di mana sains berakhir, di situlah kuasa Allah bermula" (Kapten Norudin, Mac 2014)


Siapa yang ada tengok rakaman Kapten Norudin, pasti rasa kagum. Kita pun. Tapi ayat tu macam kita jadi faham lain pulak. Okay faham apa yang dia sampaikan. Jadi jangan bidas. Dia manusia. Apa yang keluar dari mulut seorang manusia biasa mungkin salah mungkin betul. Semuanya datang dariNya.

Macam mana manusia sekarang ingkar, lupa pada kuasa Tuhannya. Bagaimana rasa kita tunjuk rasa syukur padaNya. Macam mana?

Apakah makin besar pangkat darjat kita apakah makin kuat kuasa kita apakah makin pandai diri kita, kita rasa kita dah melangkaui kuasa Tuhan?

Apa yang Kapten kata tu betul, kita sokong. cuma bila mana orang2 rakyat2 marhaen ni duk meng'quote' ayat beliau. Kita terfikir. 

Manusia, makin besar dia, makin tidak tunduk pada pencipta. Kita manusia. Manusia yang selalu lupa. Ingat bila susah atau ingat sentiasa tatkala senang dan susah? 
Mungkin kisah MH370 merupakan analogi terbaik menggambarkan diri kita yang sering lupa. Mudah tak ingat kuasa Dia. Mudah lupa mana duduk kita sebagai hamba.

Memetik semula kata2 kapten, kita Islam dan perlu percaya pada Allah. Adanya alam dunia, adalah juga alam ghaib. Alam yang kita tak tergambar dengan mata dan tak terdengar dek telinga. 

Kalau kita lupa, meh kita ingat balik. Kuasa Allah tu luas. Tak pernah ada penghujung tak juga bermula dengan sesuatu. Ianya ada. Walau sebelum wujudnya Adam. Ianya nyata dengan mata. Ianya wujud untuk dipercaya. Walau datangnya kehebatan ilmu yang sedikit diberi pinjaman oleh Tuhanmu, benarlah kuasa Tuhan mengatasi segalanya. 

Mungkin interprestasi kita berbeza. Namun Dia kurniakan kita fikiran logik dan akal serta dalil untuk kita pegang. Yang peraturan Tuhan tidak pernah menyasar mahupun menyusahkan.

Usahakan yang terbaik untuk semua diri2 di luar sana. Semoga kita merupakan salah seorang yang dijanjikan Allah dengan syurgaNya semoga diri kita semua diberi kerahmatan dan kebaikan dunia akhirat serta ditutup keaiban kita dalam menjadi insan yang berusaha mengejar nikmat hamba. 

Semoga Allah melindungi kita semua.


No comments: